Skip to main content

• Régió Közép-Dunántúl
  • Érkezés Körtúra
Leírás

Túránk előtt vagy után érdemes meglátogatnunk a Nemzeti Park bemutatóhelyét, a Levendula-házat, mely 2011-ben elnyerte az év ökoturisztikai látogatóközpontja címet is. Az interaktív kiállításon megismerkedhetünk a Tihanyi-félsziget kialakulásának történetével és a hagyományos levendulatermesztéssel. Kisfilmeket is nézhetünk Tihanyról és a Balaton-felvidékről, az épületben ajándékbolt és büfé is van rengeteg megvásárolható levendula termékkel. http://www.levendulahaz.eu/

Belső-tó partján épült ház mellett kis tanösvényen, fapallókon nézhetünk be a parti nádasba, kis kilátó és labirintus köti le hosszú percekre fiatalabb túratársainkat. A fotogén gémeskút mellől indulunk a Belső-tó partján, balra egy füves focipálya mellett megyünk el, jobbra remek kilátás nyílik a dombon terpeszkedő tihanyi házakra és az apátságra. Elérünk a szürkemarhagulya legelőjét őrző kerítés széléhez, ahol balra derékszögben elfordulunk, végigmegyünk a pálya mögött, a kerítés mentén, majd kiérünk egy szekérútra, melyen jobbra fordulunk. Itt már látjuk a S+ jelzéseket, melyek jó darabig elkísérnek majd bennünket.

2-3 perc séta után figyeljünk, mert egy, az Aranyházat jelző fa útjelzőnél balra mutatnak a jelzések be az erdőbe. Itt a tanösvény Gejzírmező tájékoztató tábláját is tanulmányozhatjuk. Az árnyas erdőben enyhe kapaszkodón, néhol lépcsőkön emelkedünk egyre feljebb a Hármas-hegyen. Hamarosan jobbra letérő kínálkozik a fantasztikus körpanorámájú Hármashegyi-kúpra. Felejthetetlen kilátást élvezhetünk a Belső-tóra, az apátságra, a félsziget nyugati oldalán sorakozó hegyvonulatra, de még a Balaton tükre is megcsillan.

Visszamegyünk a lépcsőn a jelzett ösvényre, majd pár lépéssel kibukkanunk a jobbra tornyosuló, impozáns Aranyház gejzírkúpnál, a félsziget legismertebb sziklaalakzatánál. Fel lehet mászni a tetejére, a kilátás magával ragadó. Az itt szép számmal található gejzírkúpok ún. utóvulkáni formák, kova- és mészkőtartalmú forróvizes iszap feltöréséből származó geológiai alakzatok. A sziklákon óvatosan közlekedjünk, korlát nincs!

Visszatérve a jelzett ösvényre elágazáshoz érünk, balra fordulunk a Z Ω jelzésű ösvényre, mely egy hurkot téve további három, különböző sziklaformációhoz vezet. Először az Átjáró-kúphoz jutunk, mely alatt tényleg át lehet menni, habár csak összegörnyedve, majd a kis talapzaton álló, gomba alakú Kalapos-kúp következik, végül a Borsóköves-kúp mellett térünk vissza a Z+ jelzésű turistaúthoz, ill. a ZT jelű tanösvényhez. Balra fordulva pár perces sétával újabb elágazás következik, a Z+ balra tart, a tanösvény jobbra. Tehetünk egy kis kitérőt balra, majd a csodás tisztásnál rögtön jobbra fordulva, egy szép kilátóhelyig.

Lóczy Lajos-tanösvényen folytatjuk utunkat, mely pár méterre beletorkollik a keresztben futó S+ jelű ösvénybe, melyen balra kanyarodunk. A némileg zavarba ejtő útjelzőtáblán a Hálóeresztő felé menjünk. Egy szép nagyra nőtt tölgy mellett elsétálva balra a Tölgyes-kúp dombját látjuk. A tisztás jobb szélén futó jelzett úton maradva a következő alakzat, a jobbra lévő Somos-kúp. Közvetlenül utána utunk kettéválik, a S+ jelű ösvény jobbra tart, mi a bal oldali ágon, a ZT jelű tanösvényen gyalogolunk tovább a furcsa nevű Sajmeggyes-kúpig.

Kiérünk egy szélesebb földútra, balra fordulunk a tanösvényen, de rövidesen a jelzések derékszögben jobbra mutatnak egy keskeny ösvényre. Innen rövidítési lehetőség kínálkozik, ha egyenesen a széles, jelzetlen földúton megyünk, kétszer is áthaladunk egy távvezeték alatt, majd a szekérutat követve, leérünk a Cserhegyi út hétvégi házak, szőlők, üdülők közt futó betonjára, amin lejutunk a Tihanyba vezető országútra.

Maradva az eredeti túratervnél jobbra térünk be az erdőbe a tanösvényre, mely áthalad egy távvezeték alatt és hamarosan egy újabb alakzat, a beszédes nevű Borzvár mellett megy el. Pár perc és a tanösvény eléri a keresztben futó S jelzésű utat, az elágazás mellett a Félbevágott-kúp jellegzetes, hatalmas szikláját járhatjuk körül. Elbúcsúzunk a tanösvénytől, balra fordulunk a S jelzésű turistaútra, mely befúrja magát a Szarkádi-erdő girbe-gurba, fiatal fákból álló növényalagútjába. Lejtős utunk rövidesen egy táblával is jelzett elágazáshoz ér, ahol élesen balra fordulunk a Cser-hegy irányába a jelzéseket figyelve.

Ösvényünkön pár perc alatt elérjük a Cser-hegyi út felső végét, pár lépést a széles földúton teszünk meg, de figyeljük a Z jelzéseket, mert hamarosan jobbra térnek le a széles földútról. A keskeny jelzett csapás átmegy a távvezeték alatt, majd egyre emelkedve kapaszkodik fel a kilátást nem nyújtó Cser-hegy (208 m) tetejére. 200 méter után balról találkozunk a Z+ jelzésű úttal, majd újabb 200 méter és felérünk a Kerek-hegy (201 m) adótornyokkal csúfított csúcsára.

Erősebben lejtő, kanyargós ösvényen szerpentinezünk lefelé, a házak közé érünk és kibukkanunk a falut a révvel összekötő országúton. Balra szép kilátást élvezhetünk az apátságra és a Belső-tóra. Átkelünk a forgalmas műúton, balra fordulunk, de pár lépés után a Z jelzések jobbra kanyarodnak egy felfelé kapaszkodó ösvényre. Keresztezünk egy betonutat, az erdőben folyamatos emelkedővel érünk fel az Akasztó-domb (198 m) tetejére, ahonnan csodás kilátás nyílik a Balaton füredi öblére.

Ösvényünk balra fordulva, a meredek gejzirit-sziklák peremén hangulatos erdőben halad, néhol előbukkan a Balaton víztükre is. Rövidesen egy pihenőpaddal is felszerelt újabb kilátóponthoz érünk, itt balra fordulunk és leérünk a falu déli bejáratánál kialakított nagy, fizetős parkolóhoz. Átkelünk a Kossuth utcán, jobbra tartunk, majd mindjárt az első kis utcán, a Rendeskő utcán balra fordulva leérünk a Belső-tó partjára. Jobbra fordulva érünk vissza kiindulási pontunkhoz, a Levendula-házhoz.