Hogyan készüljünk fel a túrázásra

Pakolj és indulás!

A túrázás nagy előnye, hogy nem szükséges hozzá speciális felszerelés, sem tanfolyamot nem kell végeznünk hozzá.Van azonban néhány dolog, amire érdemes odafigyelnünk, hogy a túrázás örömét semmi ne zavarhassa meg.

Miután kiválasztottad az útvonalat, és tájékozódtál a várható időjárási helyzetről, válaszd ki a körülményeknek megfelelő öltözéket. Speciális öltözetre ugyan nincs szükséged, de nem árt beszerezni egy pár kényelmes túrabakancsot, ami jól fogja a bokát, és így biztonságosan tudsz benne közlekedni a köves, sziklás talajon is. Mindig legyen kéznél egy esőkabát is! Ha a hegyekbe kirándulsz, arra is számíts, hogy az időjárás nagyon hirtelen változhat.

Mire kell még figyelni?

  • Túrázás előtt tájékozódj a terep adottságairól, a túra nehézségi fokáról! Nehéz, veszélyes terepre semmiképp se vigyél magaddal gyermeket vagy gyermekeket, könnyebb útvonalra is csak megfelelő öltözetben, és biztonságukra egész idő alatt fordíts különös figyelmet!
  • Ha többnapos túrára indulsz, előre tájékozódj a szálláslehetőségekről, szükség esetén vigyél magaddal hálózsákot!
  • Olyan hátizsákot vigyél magaddal, aminek a mérete passzol a túra nehézségéhez és időtartamához!
  • Mindig legyen nálad elegendő folyadék, illetve élelem (pl. aszalt gyümölcs, müzli szelet, stb., ezek gyorsan hasznosuló energiaforrások)!
  • Használj rovarriasztó szert (a kullancsokkal és szúnyogokkal szembeni védelem érdekében)!
  • Bőrödet védd napvédő krémmel (a hegyekben, vízfelületek közelében és havas terepen különösen erős az UV-sugárzás, télen is!). Szintén a nap káros sugaraival szembeni védelem érdekében viselj sapkát vagy kalapot. A napszemüvegről se feledkezz meg!
  • A túrázás még kényelmes cipőben is igénybe veheti a lábfejet, a talpat. Az esetleges fájdalom enyhítésére vigyél magaddal cink-oxidot tartalmazó lábkrémet vagy sósborszeszgélt!
  • Vidd magaddal rendszeresen szedett gyógyszereidet és szükség esetére egészségügyi csomagot!

Egyéb szükséges felszerelések:

  • Stabil túrabot
  • Száraz váltóruha
  • Rövid- és hosszú nadrág!
  • Mindig természetes anyagból készült zoknit viseljünk!

Nagyon fontos, hogy mielőtt nekivágsz a túrázásnak, vizsgáltasd meg magad háziorvosoddal, aki, ha szükségesnek ítéli, tovább irányítja ortopédushoz, kardiológushoz további vizsgálatok elvégzése céljából! Légy tisztában saját erőnléteddel, egészségi állapotoddal. A túrázáshoz jó állóképesség és kitartás kell! Ne becsüljük túl erőnlétünket, először rövidebb távval, könnyebb terepen kezdjük! A túrázás, különösen az egyenetlen talajon, illetve a hegyekben igénybe veheti az ízületeket. Ha voltak már térd- vagy egyéb ízületi problémáid, feltétlenül kérd ki orvosod véleményét! Azonban – amennyiben az orvos másképp nem rendeli – akkor sem kell lemondani a túrázásról, ha ízületi porckopástól szenvednek. A mozgás hatására ugyanis fokozódik az ízületi porcok tápanyag-ellátottsága, erősödnek az ízületeket stabilizáló, védő izmok és javul a koordinációs képesség. Nem szabad túlerőltetni magad, és könnyebb terepet válassz! Alkalmazhatod a gyógyszertárakban kapható különféle tapaszokat, szalagokat, kenőcsöket vagy nem szteroid gyulladáscsökkentőket ízületei védelme és az esetleges fájdalom csillapítása érdekében.

Mire figyelj, hogy a lábaid ne lássák kárát a sportos kikapcsolódásnak?

A jó túracipő ismérve, hogy kívülről szorosan tartja a lábat, belül pedig puha. A cipővásárlásnál fontos szempont, hogy rövid távú szakaszokra vagy hosszabb túrák megtételéhez van-e rá szüksége, és hogy milyen terepen fogod hordani. A megfelelő kialakítású cipő nem csupán a láb védelme szempontjából fontos, a térd- és csípőízület igénybevétele is kisebb, ha megfelelő lábbelit viselsz.
Kaphatók speciális zoknik túrázáshoz. Ha a talpad erősen izzadékony, a külső hámréteg felpuhul, és hólyagok képződnek. Ennek elkerülése érdekében mindig legyen nálad váltó zokni! Izzadásgátló lábkrémek, spray-k, vagy lábfürdők is segíthetnek megelőzni ezt a problémát.
Túrázás előtt kend be a lábad intenzív hatású védő krémmel, amely megakadályozza a kisebesedést, a hólyagképződést, a berepedést és a bőrirritációt. A sérült, érzékeny helyeken használj sebtapaszt!
A túrázás után vegyél egy jó meleg lábfürdőt, masszírozd át a lábaid, és lefekvéskor helyezz párnát a lábai alá!

Forrás: webbeteg.hu