Skip to main content

• Régió Közép-Dunántúl
  • Érkezés Pont-pont túra
Leírás

Gerecsei szakaszunkat Szárligetvasútállomásától kezdjük, ahonnan keleti irányba keresztezzük Hajagos gerincét. A túloldalon leereszkedve egy közútra érve áthaladunk az autópálya alatt, ami után rögtön balra fordulunk egy legelőre. A dombtetőre

kapaszkodva fiatalos erdőben haladva hamarosan megérkezünk a nagyegyházi halastavakhoz. Elgyalogolunk a Kettes-tó mellett, s hamarosan kapaszkodni kezdünk a dombgerincre. Innen leereszkedünk a Váli-víz völgyébe, innen a Hársas-oldalban irány a Somlyóvár alig kivehető sáncmaradványainak szomszédságában fekvő fennsík.  A kulcsosháztól, ahol beszerezzük az újabb pecsétünket (pecsételődoboz a ház falán az ajtó mellett), felkapaszkodunk a Somlyó vállára, majd ereszkedünk Tornyópuszta bekötőútjáig.

Soron következő célpontunk Koldusszállás vadászlakja lesz. A vadászlak előtt, mielőtt kiérnénk az erdőből, egy tölgyfán találjuk az egyik kéktúra bélyegzőt. A másikat a vadászlak után az út mentén, egy villanyoszlopon.

Innen utunk a Pes-kő-hegy oldalában halad, majd kiérünk Vértestolna bekötőútjára. Ráfordulunk az aszfaltútra, és elérjük a Tarjánból Tardos felé haladó országutat, ahonnan először a Fábián-kő dombtetejét vesszük célba, majd a Bánya-hegynyergén fekvő tisztást. A tisztáson, az erdő szélén, egy öreg tölgyfára kihelyezett bélyegződoboznál szerezzük be újabb pecsétünket.

Továbbindulunk a kőfejtőbe vezető földúton, utána rögtön jobbra,

egy keréknyomra térünk. A szintemelkedés nem jelentős, de kilométereken át kitart. Körbejárjuk a Gerecse hegy (Nagy-Gerecse) nyugati és északi oldalát, elérkezünk a Sandl-hárshoz, ahonnan pár perc alatt elérjük a Gerecse-üdülő bekerített telkét. A kerítésen találjuk a pecsételődobozt.

Bélyegzés után Pusztamarót felé haladunk, odaérkezvén az út az erdei pihenőháznál jobbra fordul, de mi átvágunk egyenesen az erdőszéli pihenőpadokig. A padok mögötti fenyőn látjuk meg a pecsételődobozt, a fa mögött pedig az öreg temető húzódik. Pusztamaróton a kékről kis kitérővel a Sólyomfészek Ifjúsági Tábor büféjénél is pecsételhetünk, szintén a kéktúra bélyegzővel.

A Vaskapu szurdokvölgye felé megyünk, onnan a Bajót és Bajna közötti országút az irány, majd a Kökényes-hegy oldala. Utunk irtásfoltok szegélyén emelkedik, felérünk a tetőre: innen látszik a Hegyes-kő sziklás és a Nagy-Gete erdős kúpja. Enyhe ereszkedés következik, amelynek a végén aszfaltozott úton érjük el Péliföldszentkereszt kis templomának feljáróját. A templomhoz felérve, onnan továbbhaladva, a templom mögötti kávézó teraszán pecsételünk az itt kihelyezett bélyegzővel. Azonban ha elsétálunk az öreg tölgy tövében álló pihenőpadokig, ott is pecsételhetünk.

Hamarosan eljutunk a Szent-kút forrásához. Felkapaszkodunk az Öreg-kő lábához, ahonnan éles kanyarral ereszkedünk vissza az erdő alatti földekre. Széles mélyúton érkezünk meg Mogyorósbányára. A pecsételőhely a Kakukk söröző bejáratánál található, így kitérőt kell tennünk hozzá az Alkotmány utcába. Innen visszatérünk a község főterére, és a buszmegálló mellett nyíló keskeny utcán indulunk tovább. Elhagyjuk a települést, haladunk egyre feljebb a Kőszikla oldalában. A tető után ereszkedni kezdünk Tokod pincéinek völgyében. A Tokodi pincéknél, a Kavics-laknál kihelyezett bélyegzővel pecsételünk. Innen a Hegyes-kő sziklás kúpja a cél.

Leereszkedünk Tokodra. Bélyegzőt a városban, a kékről letérve a Kossuth utcai Aladár kocsmában is találunk, amennyiben a Tokodi-pincéknél kihagytuk volna a pecsételést.

Az OKK gerecsei szakaszának legmegterhelőbb emelkedője következik. Irány a Nagy-Gete csúcsa! A Szabadság utcán indulunk, elérünk a Tőkés-tető és a Nagy-Gete közötti Sörház-völgybe. Egyre erősebb emelkedőn haladunk: először az Öreg-kő sziklás oldalcsúcsát hódítjuk meg, a következő tisztásról pedig feltűnik a Nagy-Gete. Hamarosan elérjük a csúcsán álló, több méter magas fakeresztet. Innen Dorogig ereszkedünk. Dorog vasútállomás peronján, a forgalmi iroda bejáratánál kihelyezett pecséttel bélyegzünk.