Fekete gólya tanösvény

• Régió Észak-Magyarország
  • Érkezés Körtúra

Leírás

Mikóházát a Petőfi utcán keresztül elhagyva jobb oldalon patak menti vizes réteket láthatunk, ahol megpillanthatjuk a vadászó fekete gólyát, melyről a tanösvény a nevét kapta. A hegy felőli erdei fenyvesben pedig nyest tanyázik.

A sorompó után jobbra, követve a fekete gólya jelzésen visz tovább az utunk, melyen egy erdőkkel körülzárt szántóföldre érünk. Itt különféle takarmánynövényeket termesztenek a vadonélő növényevő állatok számára. Egy kis szerencsével őzet, mezei nyulat, fácánt, rókát figyelhetünk meg, egy kis éger ligeten keresztül haladva a Lucskai-forráshoz jutunk ki (a Róka tanösvény vége), ami mellett pihenőhely van kialakítva, ahol elkölthetjük a magunkkal hozott elemózsiát, melyre friss forrásvizet ihatunk.

Innen egy nehezebb szakaszon folytatjuk utunkat – a fekete gólya jelzést követve –, mely a Csemetekerti-völgy oldalán lévő régi szekérúton visz tovább.  A völgy felőli oldalon bükk elegyes erdei fenyves található, ahol ún. sózó mellett elhaladva a Fekete-hegyi erdészeti feltáró úton keresztül felérünk a Szénégető-gerincére, ahol egy dagonyát láthatunk, melybe vaddisznó és gímszarvas nyomokat fedezhetünk fel, illetve kis szerencsével magát az állatot is meglepetjük. A dagonya melletti kocsánytalan tölgyfákon furcsa, lapos odúkat láthatunk, melyekbe nappal több védett denevérfaj talál menedéket.

Tovább haladva a gerincen, követve a fekete gólya jelzést, elérjük a Sűrűbükk-oldalt, ahol hátra tekintve szép panoráma nyílik a Hegyköz északi részére. Ettől a helytől keskeny gyalogút vezet a rétegvonal mentén a Fekete-rétre.  A sziklakibúvásos meredek hegyoldalon, az évszázados bükkfák alatt könnyen összetalálkozhatunk egy muflon nyájjal. A Fekete-réten Erdei tanterem és tűzrakóhely várja a fáradt turistákat.