Túra leírás
A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút egy keskeny nyomtávolságú vasút Magyarország nyugati határán, ami Fertőbozt – a Győr–Sopron-vasútvonal egyik állomását – köti össze a nagycenki Széchenyi-kastéllyal. A pálya hossza 3,6 km, a nyomtávolság 760 mm.
A vasút története
A megszűnt hazai kisvasutak járműveinek megőrzése céljából a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) a Közlekedési Múzeummal közösen hozta létre a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasutat.
A vasútnak nincs történelmi elődje, részben a régi cukorgyárba vezető normál nyomtávú pályát építették át, részben újonnan lett fektetve. 1970. november 6-án adták át az első szakaszt, mely Fertőboztól Barátság állomásig vezetett (1200 m). A második ütemben készült el a Barátságot Nagycenkkel összekötő sínpár, melynek ünnepélyes átadására 1972. július 8-án került sor. Ekkor úttörővasútként lett üzembe helyezve és így működött a rendszerváltásig, ma már a múzeumvasutat a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút üzemelteti, de a szolgálatot ma is gyermekek látják el.
2011-ben a „Széchenyi faluja” projekt keretében, melyet Nagycenk önkormányzata EU-s pályázati pénzből finanszírozott, megújult a mozdonyskanzen. A GYSEV munkatársai ágyazatcserét végeztek a kiállított járművek alatt, amelyek ez után új festést is kaptak. E projekt keretében a skanzen melletti – H-alakú MÁV szabványú vasbeton kerítés helyett – egy új téglakerítés került felépítésre, a nagycenki kisvasúti téglaépület pedig egy új tetőszerkezetet kapott.
Forrás: wikipedia.org
A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút egy keskeny nyomtávolságú vasút Magyarország nyugati határán, ami Fertőbozt – a Győr–Sopron-vasútvonal egyik állomását – köti össze a nagycenki Széchenyi-kastéllyal. A pálya hossza 3,6 km, a nyomtávolság 760 mm.
A vasút története
A megszűnt hazai kisvasutak járműveinek megőrzése céljából a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) a Közlekedési Múzeummal közösen hozta létre a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasutat.
A vasútnak nincs történelmi elődje, részben a régi cukorgyárba vezető normál nyomtávú pályát építették át, részben újonnan lett fektetve. 1970. november 6-án adták át az első szakaszt, mely Fertőboztól Barátság állomásig vezetett (1200 m). A második ütemben készült el a Barátságot Nagycenkkel összekötő sínpár, melynek ünnepélyes átadására 1972. július 8-án került sor. Ekkor úttörővasútként lett üzembe helyezve és így működött a rendszerváltásig, ma már a múzeumvasutat a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút üzemelteti, de a szolgálatot ma is gyermekek látják el.
2011-ben a „Széchenyi faluja” projekt keretében, melyet Nagycenk önkormányzata EU-s pályázati pénzből finanszírozott, megújult a mozdonyskanzen. A GYSEV munkatársai ágyazatcserét végeztek a kiállított járművek alatt, amelyek ez után új festést is kaptak. E projekt keretében a skanzen melletti – H-alakú MÁV szabványú vasbeton kerítés helyett – egy új téglakerítés került felépítésre, a nagycenki kisvasúti téglaépület pedig egy új tetőszerkezetet kapott.
Forrás: wikipedia.org