Túra leírás
A Nagybörzsönyi Erdei Vasút, azaz a 318-as vasútvonal Magyarország egyetlen megmaradt csúcsfordítós üzemű vasútvonala. Az egyvágányú, nem villamosított, 760 mm nyomtávú vasút üzemelő Nagybörzsöny-Nagyirtás szakasza 8 km hosszú. Menetrend szerint március 15. és november 1. hétvégéje között, szabad- és munkaszüneti napokon közlekedik. A vonal Kisirtás-Nagyirtás szakasza ipartörténeti műemlék. A kisvasút végig erdőben gyertyánosokon, bükkösökön keresztül vezet.
Építése
A hálózattal eredetileg az Esztergomi érsekség erdőbirtokait tárták fel. 1908-ban kezdték a 8 km-es Ipolypásztó–Nagybörzsöny vonal lefektetését, 600 mm nyomtávolsággal. Nagybörzsönyben rendezték be a fatelepet, Ipolypásztón rakodtak át nagyvasútra.
A Nagybörzsöny–Kisirtás, a Kisirtás–Ökörész-kert, a Kisirtás–Templom-rét és a Kisirtás–Kollár-völgy vonalak megépítése után Kisirtás lett a vasút központi állomása, itt volt a kovácsműhely, itt javították a vas alkatrészeket, és a lovakat is itt patkolták.
1920-ban trianoni békeszerződés miatt megszűnt a nagyvasúti összeköttetés, mert Ipolypásztó Csehszlovákia területére került. Az Érsekség nem nyugodott bele ebbe az állapotba. A Nagybörzsöny és a határ közötti szakaszt felszedték és a vasutat átépítették 760 mm-esre. A nagyvasúti kapcsolathoz új vonalat építettek Kisirtástól Márianosztráig. Ez a vonal két szakaszban készült el; a két különálló vonalszakasz közé egy völgy ékelődött. A két vonalat facsúszdával kötötték össze, amíg el nem készült az összekötő szakasz. Márianosztra és Szob közé 1912-ben már épült egy kőszállító kisvasút, ezen tudták a szobi MÁV-állomásig szállítani a fát.
További vonalszakaszok és szárnyvonalak épültek Kisirtás központtal.
1945-ben a kőszállító kisvasúttal együtt államosították, a két vasút közös üzemeltetés alá került. A kőszállító vasút 1953-ban a MÁV kezelésébe került Szobi Gazdasági Vasút néven.
Személyszállítással is próbálkoztak az 1950-es évek elején Szob és Márianosztra között, de kihasználatlansága miatt ezt néhány év után beszüntették.
1969-ben a faszállítás is visszaesett, ezért a kiágazó vonalakat felszedték. A Szobi GV-ból is csak a Szob–Márianosztra vonal maradt. 1975-ben egy balesetre hivatkozva megszüntették a forgalmat Szob és Nagyirtás között, a két vasutat elszakítva egymástól.
A ’80-as években a kisvasút teherszállítási forgalma fellendült, ekkor a nagymarosi duzzasztómű építéséhez nagy tömegben szállított követ a vasút.
1992-ben a szobi kőbánya áttért a teherautós szállításra, a vasútüzem megszűnt, az utolsó üzemnap december 22-én volt. Az elvileg csak időszakos üzemszünet valójában a vasút megszűnését jelentette. A mozdonyokat és a kocsikat elszállították, a pályát nem szedték fel, de több helyen fémtolvajok rongálták meg. Ugyanebben az évben a Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta szakaszon is megszűnt a forgalom; csak személyszállításból nem tudta eltartani magát a vasút.
Az újraindulás
A ’90-es években többször is felröppent a hír, hogy újraindul a vasút. A fordulópontot 1998. március 14-e jelentette, amikor Nagybörzsöny önkormányzata egy forintért megvásárolta a vasút tulajdonjogát az Ipoly Erdő Rt.-től. A felújítás 2002 tavaszán kezdődött, felújították a hidakat, a pálya egy részét, a járműállományt. A kisvonat menetrendszerűen közlekedik április 15-től november 5-ig, hétvégén és munkaszüneti napokon.
2006 októberében megkezdődött a Szob-Márianosztra szakasz teljes rekonstrukciója. A felújítás első részében új pályát építettek Márianosztra és Szob között; a vonalat a „GV telep”-től a szobi vasútállomásig meghosszabbították. A szobi szakaszon a menetrend szerinti forgalom 2009. július 18-án indult meg a Börzsöny Kisvasút Nonprofit Kft. üzemeltetésében.
A Márianosztra-Nagyirtáspuszta közötti szakaszon mintegy kétszáz méter hosszan sérült a töltés; ezért a szakaszok összekötéséhez egy újabb beruházásra lesz szükség. Az ehhez szükséges összeget egy új pályázaton szeretnék elnyerni. A teljes pálya elkészülte után a két vonalat egy egységként tervezik üzemeltetni.
2008. október 4-én a 100. évforduló tiszteletére Kisirtáson emléktáblát avattak.
2015 áprilisában megkezdődtek a munkálatok a hiányzó Márianosztra-Nagyirtáspuszta szakaszon, ami várhatóan ez év őszére el is készül. A Börzsöny egyik legnagyobb turistaattrakciója épül föl ezzel.
Forrás: wikipedia.org
A Nagybörzsönyi Erdei Vasút, azaz a 318-as vasútvonal Magyarország egyetlen megmaradt csúcsfordítós üzemű vasútvonala. Az egyvágányú, nem villamosított, 760 mm nyomtávú vasút üzemelő Nagybörzsöny-Nagyirtás szakasza 8 km hosszú. Menetrend szerint március 15. és november 1. hétvégéje között, szabad- és munkaszüneti napokon közlekedik. A vonal Kisirtás-Nagyirtás szakasza ipartörténeti műemlék. A kisvasút végig erdőben gyertyánosokon, bükkösökön keresztül vezet.
Építése
A hálózattal eredetileg az Esztergomi érsekség erdőbirtokait tárták fel. 1908-ban kezdték a 8 km-es Ipolypásztó–Nagybörzsöny vonal lefektetését, 600 mm nyomtávolsággal. Nagybörzsönyben rendezték be a fatelepet, Ipolypásztón rakodtak át nagyvasútra.
A Nagybörzsöny–Kisirtás, a Kisirtás–Ökörész-kert, a Kisirtás–Templom-rét és a Kisirtás–Kollár-völgy vonalak megépítése után Kisirtás lett a vasút központi állomása, itt volt a kovácsműhely, itt javították a vas alkatrészeket, és a lovakat is itt patkolták.
1920-ban trianoni békeszerződés miatt megszűnt a nagyvasúti összeköttetés, mert Ipolypásztó Csehszlovákia területére került. Az Érsekség nem nyugodott bele ebbe az állapotba. A Nagybörzsöny és a határ közötti szakaszt felszedték és a vasutat átépítették 760 mm-esre. A nagyvasúti kapcsolathoz új vonalat építettek Kisirtástól Márianosztráig. Ez a vonal két szakaszban készült el; a két különálló vonalszakasz közé egy völgy ékelődött. A két vonalat facsúszdával kötötték össze, amíg el nem készült az összekötő szakasz. Márianosztra és Szob közé 1912-ben már épült egy kőszállító kisvasút, ezen tudták a szobi MÁV-állomásig szállítani a fát.
További vonalszakaszok és szárnyvonalak épültek Kisirtás központtal.
1945-ben a kőszállító kisvasúttal együtt államosították, a két vasút közös üzemeltetés alá került. A kőszállító vasút 1953-ban a MÁV kezelésébe került Szobi Gazdasági Vasút néven.
Személyszállítással is próbálkoztak az 1950-es évek elején Szob és Márianosztra között, de kihasználatlansága miatt ezt néhány év után beszüntették.
1969-ben a faszállítás is visszaesett, ezért a kiágazó vonalakat felszedték. A Szobi GV-ból is csak a Szob–Márianosztra vonal maradt. 1975-ben egy balesetre hivatkozva megszüntették a forgalmat Szob és Nagyirtás között, a két vasutat elszakítva egymástól.
A ’80-as években a kisvasút teherszállítási forgalma fellendült, ekkor a nagymarosi duzzasztómű építéséhez nagy tömegben szállított követ a vasút.
1992-ben a szobi kőbánya áttért a teherautós szállításra, a vasútüzem megszűnt, az utolsó üzemnap december 22-én volt. Az elvileg csak időszakos üzemszünet valójában a vasút megszűnését jelentette. A mozdonyokat és a kocsikat elszállították, a pályát nem szedték fel, de több helyen fémtolvajok rongálták meg. Ugyanebben az évben a Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta szakaszon is megszűnt a forgalom; csak személyszállításból nem tudta eltartani magát a vasút.
Az újraindulás
A ’90-es években többször is felröppent a hír, hogy újraindul a vasút. A fordulópontot 1998. március 14-e jelentette, amikor Nagybörzsöny önkormányzata egy forintért megvásárolta a vasút tulajdonjogát az Ipoly Erdő Rt.-től. A felújítás 2002 tavaszán kezdődött, felújították a hidakat, a pálya egy részét, a járműállományt. A kisvonat menetrendszerűen közlekedik április 15-től november 5-ig, hétvégén és munkaszüneti napokon.
2006 októberében megkezdődött a Szob-Márianosztra szakasz teljes rekonstrukciója. A felújítás első részében új pályát építettek Márianosztra és Szob között; a vonalat a „GV telep”-től a szobi vasútállomásig meghosszabbították. A szobi szakaszon a menetrend szerinti forgalom 2009. július 18-án indult meg a Börzsöny Kisvasút Nonprofit Kft. üzemeltetésében.
A Márianosztra-Nagyirtáspuszta közötti szakaszon mintegy kétszáz méter hosszan sérült a töltés; ezért a szakaszok összekötéséhez egy újabb beruházásra lesz szükség. Az ehhez szükséges összeget egy új pályázaton szeretnék elnyerni. A teljes pálya elkészülte után a két vonalat egy egységként tervezik üzemeltetni.
2008. október 4-én a 100. évforduló tiszteletére Kisirtáson emléktáblát avattak.
2015 áprilisában megkezdődtek a munkálatok a hiányzó Márianosztra-Nagyirtáspuszta szakaszon, ami várhatóan ez év őszére el is készül. A Börzsöny egyik legnagyobb turistaattrakciója épül föl ezzel.
Forrás: wikipedia.org